My, społeczeństwo - Naszym zdaniem

Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa

2011-04-06 12:15:32

Młodzi ludzie w Polsce nie mają wystarczającej wiedzy o życiu seksualnym. W domach rodzinnych od pokoleń nie rozmawia się o antykoncepcji i zapobieganiu ciąży, a edukacja seksualna w szkole niewiele się zmieniła – wykazały badania CBOS przeprowadzone w ramach trzech edycji kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”.

Potrzeba edukacji seksualnej wśród młodzieży jest wciąż wielka, dlatego rusza IV edycja kampanii. W tym roku oprócz stałych elementów kampanii takich, jak akcje edukacyjne w ramach Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa, po raz pierwszy w kampanię zostaną zaangażowane szkoły ponadgimnazjalne. Wraz z rozpoczęciem kampanii ukaże się książka pod redakcją prof. Zbigniewa Izdebskiego „(Zbyt) młodzi rodzice”, będąca opracowaniem badań CBOS dot. sytuacji młodych rodziców i dziadków.

Badania przeprowadzone w ramach trzech edycji Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” przez Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) wykazały, że młodzi ludzie w Polsce nie mają dostatecznej wiedzy o życiu seksualnym. Brak obowiązkowych lekcji wychowania seksualnego, a także rozmów z rodzicami na tematy związane z dojrzewaniem powodują, że młodzi ludzie nie są przygotowani do odpowiedzialnego rozpoczęcia życia seksualnego.

Patrząc z perspektywy czasu, zarówno młodociane matki, jak i ojcowie przyznają, że ich wiedza na temat życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych była niewystarczająca. Prawie wszystkie uczestniczki badania1 uważają, że powinny być lepiej poinformowane o życiu seksualnym. Z tym zdaniem zgadzają się również młodociani ojcowie. Według nich najważniejsza rola w edukacji seksualnej powinna przypadać rodzicom oraz szkole, gdzie lekcje winny być obowiązkowe2. Większość szkół jednak w ogóle nie prowadzi zajęć z wychowania seksualnego. Tam, gdzie lekcje są prowadzone nie są traktowane poważnie i poświęca się im zbyt mało czasu: niewiele mówi się  o antykoncepcji i konsekwencjach wczesnego rozpoczęcia współżycia seksualnego. Krytycznie  o poziomie edukacji w szkołach wypowiadają się także rodzice młodocianych rodziców3. Niestety domowa edukacja „seksualna” jest również znikoma, ponieważ rodzice nie mają wiedzy, potrzeby bądź chęci, by uczestniczyć aktywnie w edukacji seksualnej swojego dziecka. Większość z nich nie porusza w rozmowach z dziećmi tematu środków antykoncepcyjnych, uważając, że jeszcze jest za wcześnie na takie tematy lub błędnie zakładając, że ich dzieci są właściwie wyedukowane przez Internet i media4. O antykoncepcji młodzież dowiaduje się więc głównie od rówieśników i z Internetu, mimo że oczekuje, aby rzetelną wiedzę przekazywali im rodzice lub opiekunowie – 72,9%, szkoła – 61,6% oraz lekarz lub farmaceuta – 35,7%.5 Jak alarmują lekarze, obniża się wiek inicjacji seksualnej, a wśród małoletnich jest coraz więcej nieplanowanych ciąż.

Stan wiedzy młodzieży na temat antykoncepcji jest zatrważający. Niepokojące jest, że młody człowiek jest całkowicie zdany na siebie w podejmowaniu tak istotnej decyzji, jaką jest rozpoczęcie współżycia seksualnego. Może liczyć ewentualnie na wsparcie również nieświadomych rówieśników czy szukać informacji w Internecie – uważa dr n. med. Grzegorz Południewski z Towarzystwa Rozwoju Rodziny. By promować odpowiedzialne zachowania seksualne oraz wiedzę antykoncepcyjną, od 2008 roku prowadzone są działania edukacyjne w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”. Stałym elementem kampanii są akcje świadomościowe, które odbywają się w 5 miastach Polski podczas tzw. Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa uwzględniającego w kalendarzu Dzień Matki, Dzień Dziecka oraz Dzień Ojca. Do tej pory Kampania „Kiedy 1+1=3” odwiedziła Białystok, Olsztyn, Łódź, Poznań, Lublin, Wrocław, Gdańsk, Toruń, Zieloną Górę, Kraków, Katowice, Kielce i Rzeszów.  W tym roku akcje edukacyjne planowane są w Zamościu, Szczecinie, Płocku, Krakowie i Warszawie.

W namiocie Kampanii „Kiedy 1+1=3” młodzież będzie mogła skorzystać z porad ekspertów: ginekologa i edukatora seksualnego/seksuologa oraz sprawdzić swoją wiedzę o antykoncepcji w quizach. Dla par spodziewających się dziecka przewidziano konsultacje z położnymi ze szkół rodzenia. W kąciku dla najmłodszych dzieci pod opieką animatorów będą mogły wziąć udział w grach i zabawach związanych z tematem rodziny. Podczas akcji tradycyjnie już będzie dystrybuowany specjalny poradnik opracowany pod merytoryczną opieką Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego – „Przewodnik po antykoncepcji, czyli jak świadomie planować rodzinę”. Nowym edukacyjnym materiałem będzie książka pod redakcją prof. Zbigniewa Izdebskiego „(Zbyt) młodzi rodzice” będąca opracowaniem badań CBOS dot. sytuacji młodych rodziców i dziadków.

Realizacja rzetelnej edukacji seksualnej polega na przekazywaniu wiedzy przez osoby kompetentne, a także umiejętności prowadzenia dialogu w domach na tematy związane z życiem seksualnym – mówi prof. Zbigniew Izdebski, seksuolog – Wierzę, że pomocnym narzędziem w przełamywaniu barier  w rozmowach o seksie zarówno dla rodziców, jak i dzieci stanie się publikacja podsumowująca trzy lata badań przeprowadzonych w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”.

W związku z brakiem obowiązkowych lekcji wychowania seksualnego, w tym roku po raz pierwszy chcemy wesprzeć w edukacji szkoły ponadgimnazjalne. Będziemy zachęcać uczniów do udziału  w akcjach świadomościowych w ramach Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa. Każda szkoła, która zaangażuje się w kampanię otrzyma „Przewodnik po antykoncepcji, czyli jak świadomie planować rodzinę”. Wśród zainteresowanych placówek zostanie rozdystrybuowana książka pod redakcją prof. Izdebskiego „(Zbyt) młodzi rodzice” – mówi Magdalena Bober, z firmy Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o., która jest inicjatorem kampanii.

Wkrótce ruszy również odświeżona strona internetowa kampanii www.swiadomerodzicielstwo.com, na której można znaleźć informacje o Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” przewodnik po antykoncepcji, a także zapowiedzi działań w ramach kampanii.

Kampanię „Kiedy 1+1=3” wspierają patroni honorowi: Towarzystwo Rozwoju Rodziny i Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, a także liczne instytucje samorządowe i media. Inicjatorem Kampanii jest firma Gedeon Richter – patron świadomego rodzicielstwa.

ip

Słowa kluczowe: kampania na rzecz świadomego rodziielstwa kiedy 1+1=3 edukacja seksualna w szkole
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]

Pyły obecne w powietrzu są drugim po paleniu tytoniu czynnikiem, który powoduje występowanie chorób układu oddechowego.

Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]
Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]

Kontrowersyjny film sprawił, że temat nienawiści został w końcu nagłośniony.

Prasa o zdrowiu, kuchni i histori podbija polski rynek![WIDEO]
Prasa o zdrowiu, kuchni i histori podbija polski rynek![WIDEO]

Dużym zainteresowaniem czytelników cieszą się gazety o kuchni i gotowaniu.

Ostatnio dodane
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]

Pyły obecne w powietrzu są drugim po paleniu tytoniu czynnikiem, który powoduje występowanie chorób układu oddechowego.

Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]
Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]

Kontrowersyjny film sprawił, że temat nienawiści został w końcu nagłośniony.

Popularne
20 miejsc, które musisz zobaczyć, zanim umrzesz
20 miejsc, które musisz zobaczyć, zanim umrzesz

Zobaczcie najpiękniejsze miejsca na świecie, do których pojedziecie, jak już będziecie mieli mnóstwo szmalu!

Brak zdjęcia
Cyganie, jacy są, każdy wie

Każde dziecko wie, że Cyganie nie mają swojego państwa, na tym jednak zazwyczaj nasza wiedza się kończy.

Nie-muzułmańskie kobiety muzułmanów
Nie-muzułmańskie kobiety muzułmanów

Czy związek nie-muzułmanki z muzułmaninem ma prawo bytu? Czy wystarczy, iż obie ze stron włożą w ten związek nie tylko uczucia, dobre chęci, ale obustronny szacunek do siebie nawzajem, jak i do tradycji, religii i swoich rodzin, otwarty umysł, gruntowną wiedzę?