My, społeczeństwo - Naszym zdaniem

Uwodzić za nos

2011-01-18 10:12:05

Jak sprawić, aby klient wstąpił do sklepu po produkt, którego wcale nie zamierzał kupić? Okazuje się, że ogromne reklamy z napisem „przecena” to nie jedyne narzędzia manipulacji konsumentem.

Każdego roku, po hucznym grudniowym świętowaniu, ogarnia nas gorączka noworocznych zakupów, tym razem wywołanych specjalnymi okazjami, które zalewają witryny sklepowe. Styczeń, miesiąc wyprzedaży i promocji, objawia się mnóstwem kuszących ofert, a co za tym idzie, polujących na nie klientów. Właściciele sklepów, nie tylko z perfumami czy odzieżą, dobrze o tym wiedzą i skutecznie wykorzystują narzędzia, jakimi dysponują. Wśród nich najważniejszym i najbardziej efektywnym jest marketing zapachowy.

Prozakupowa atmosfera

Woń charakterystycznych perfum rozprzestrzeniana w sklepach to praktyka stosowana od wielu lat, która, według ocen sprzedawców, przynosi nieocenione efekty. Dr Anna Stoehr z Instytutu w Paderborn w swoich badaniach wykazała, że zapach ma zdecydowany wpływ na zachowania konsumentów. Wyniki jej eksperymentów dowodzą, że czas przebywania w aromatyzowanej przestrzeni może wydłużyć się o około 15,9 procent, tendencje zakupowe wzrastają wówczas o 14 procent, a sama sprzedaż nawet o 6 procent. Inne opinie sugerują, że dobrze dobrany (i umiejętnie podany) zapach może spowodować wzrost obrotów nawet o 15-20 procent. Wyniki te potwierdzają teorię, że zapach jest równie ważny, jak smak czy percepcja wzrokowa, jednak nie zawsze uświadamiamy sobie jego wpływ na nasze zachowanie. A ten jest niezwykle istotny...

Sposób na klienta

Wiktor Koszycki, analityk z serwisu Feromony.pl potwierdza, że wykorzystanie nawet niewyczuwalnych zapachów, jakimi są syntetycznie wytwarzane feromony, zdecydowanie zmienia nastawienie do zakupu, wydajność pracowników czy stosunek klientów do konkretnej firmy. - Badania neurologiczne dowiodły, że wszystkie impulsy zapachowe trafiają bezpośrednio do układu limbicznego, gdzie  rejestrowane są przez naszą podświadomość. To właśnie w tym miejscu powstają uczucia, skojarzenia, emocje, sympatie i antypatie. W ten sposób w podświadomości kształtuje się pozytywna bądź negatywna reakcja na daną woń – przyznaje Koszycki.  - Dlatego, między innymi ze względu na właściwości wywoływania pozytywnych emocji, feromonami spryskiwane były trudne do sprzedania miejsca w kinach, teatrach czy wnętrza klubów nocnych – dodaje. Producenci syntetycznych feromonów potwierdzają ich wpływ na decyzje zakupowe. Podają przykład klienta, który dla testów zaaplikowali te związki w jednej części sklepu odzieżowego. Okazało się, że w ciągu kilku najbliższych dni klientki częściej wybierały ubrania właśnie z tej części butiku.

Działając na zmysł węchu, można sprawić, że klient wstąpi do sklepu po produkt, którego wcale nie zamierzał kupić. Między innymi dlatego aromamarketing, który zaczęto wykorzystywać jako narzędzie budowania przewagi w biznesie już w latach 90, tak dynamicznie się dziś rozwija. Efekty jego stosowania można łatwo policzyć, a wzrost sprzedaży niekoniecznie musi wynikać jedynie ze styczniowych obniżek cen.

Źródło: feromony.pl

Słowa kluczowe: zakupy zapach feromony wyprzedaże sztucki sprzedawców manipulacja
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]

Pyły obecne w powietrzu są drugim po paleniu tytoniu czynnikiem, który powoduje występowanie chorób układu oddechowego.

Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]
Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]

Kontrowersyjny film sprawił, że temat nienawiści został w końcu nagłośniony.

Prasa o zdrowiu, kuchni i histori podbija polski rynek![WIDEO]
Prasa o zdrowiu, kuchni i histori podbija polski rynek![WIDEO]

Dużym zainteresowaniem czytelników cieszą się gazety o kuchni i gotowaniu.

Ostatnio dodane
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]

Pyły obecne w powietrzu są drugim po paleniu tytoniu czynnikiem, który powoduje występowanie chorób układu oddechowego.

Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]
Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]

Kontrowersyjny film sprawił, że temat nienawiści został w końcu nagłośniony.

Popularne
20 miejsc, które musisz zobaczyć, zanim umrzesz
20 miejsc, które musisz zobaczyć, zanim umrzesz

Zobaczcie najpiękniejsze miejsca na świecie, do których pojedziecie, jak już będziecie mieli mnóstwo szmalu!

Brak zdjęcia
Cyganie, jacy są, każdy wie

Każde dziecko wie, że Cyganie nie mają swojego państwa, na tym jednak zazwyczaj nasza wiedza się kończy.

Nie-muzułmańskie kobiety muzułmanów
Nie-muzułmańskie kobiety muzułmanów

Czy związek nie-muzułmanki z muzułmaninem ma prawo bytu? Czy wystarczy, iż obie ze stron włożą w ten związek nie tylko uczucia, dobre chęci, ale obustronny szacunek do siebie nawzajem, jak i do tradycji, religii i swoich rodzin, otwarty umysł, gruntowną wiedzę?