My, społeczeństwo - Naszym zdaniem

Seks sprzeda wszystko?

2007-09-25 22:42:20

 Od niepamiętnych czasów wiadomo, że nic na świecie nie sprzedaje się tak dobrze jak seks. Wątki erotyczne  w reklamie były obecne zawsze: od glinianych tabliczek, przez papirusy, szyldy aż na dzisiejszych billbordach kończąc. Erotyczne reklamy możemy oglądać prawie wszędzie, otaczają nas z każdej strony. Seks to najskuteczniejszy z bodźców jakimi dysponuje reklama.

Wątki erotyczne pojawiają się jawnie lub są precyzyjnie zakamuflowane. Erotyka w reklamie czekoladek, jogurtów czy operatora sieci komórkowej nikogo już nie dziwi. Przybiera za to różnorodne formy - począwszy od delikatnego, niewinnego flirtu, przez erotyzm i miękką erotykę, a kończąc na  pikantnych czy wręcz wulgarnych rzeczach.

Nic nie sprzedaje się tak dobrze jak seks!

Dziś erotyzmem reklamuje się już wszystko - produkty spożywcze, cygara, alkohol, samochody  i oczywiście modę. Wizerunek nagiego ciała pobudza u odbiorcy zarówno doznanie piękna i doskonałości, przeżycie czegoś niesamowitego i obietnicę zaspokojenia pożądania. Twórcy reklam doskonale wiedzą, że pobudzenie wywołane przez erotykę wzmaga proces zapamiętywania.

Reklamy bielizny są wszędzie. Fakt - czasami zdarzy się jakiś incydent, który spowoduje, że powstaną kontrowersje, ale generalnie takie reklamy są pozytywnie odbierane. Swego czasu było głośno o seks reklamie Gucciego. Zdjęcie skąpo odzianej modelki, odchylającej  figi i pokazującej swoje włosy łonowe ogolone w kształt logo firmy Gucci, wywołało burzę w mediach. Pamiętacie niewinną reklamę paneli podłogowych z czarnymi męskimi pośladkami, czy też reklamę bielizny H&M, która była odbierana przez niektórych jako pornografia?

Pomimo jednostkowych  negatywnych opinii nie ma wątpliwości, że takie reklamy działają nieźle. Dlaczego producenci stawiają na erotykę i seks, często balansując na cienkiej granicy zdrowego smaku i etyki? Odpowiedź jest prosta. Skoro reklama bielizny jest powszechnie akceptowana to trzeba stworzyć coś, co wyróżni się jakoś na tle konkurentów. Recepta na sukces jest banalna - do reklamowanego produktu należy dodać szczyptę (a nawet całą garść) seksu i otrzymujemy naprawdę ostrą rzecz...

Czy seks jest nieetyczny?

Seks stał się sposobem reklamowania produktów, które do tej pory w ogóle nie były postrzegane jako seksowne. Podłogi myją kobiety, które przypominają wyglądem dziewczyny z ostrego "Show Girls". Jeśli czekoladki, to tylko reklamowane/jedzone przez nimfomankę. Alkohol, oleje samochodowe, sprzęt AGD, chipsy, nawozy sztuczne i telefony zabarwione nutką erotyzmu. Część społeczeństwa potępia taką formę reklamy, która bądź co bądź jest miła dla oka, ale pozostawia spora dozę niepewności i oburzenia. Niektóre z reklam przedstawiają z pozoru nie budzące kontrowersji sytuacje. Przykładowo: kobieta trzymająca owoc, przystojny mężczyzna z kwiatem w dłoni czy para leżąca w prowokującej pozycji z butelką szampana. Specyficzny sposób przedstawienia tych sytuacji wywołuje u części odbiorców zamierzone przez twórców skojarzenia a u innych zyskuje miano przesadnego nacechowania seksem. Fakt faktem, niekiedy mamy do czynienia z reklamami, które przekraczają granice dobrego smaku.

Biała kobieta, w wyzywającym stroju, z grymasem złości na twarzy. Ubraną w białą rękawiczkę ręką ściska szczękę stojącej przed nią małej, uległej murzynki ubranej jedynie w ubogi, czarny mundurek. Czy taką fotografię możemy zobaczyć na wystawie National Geographic? Otóż nie- tą scenę przedstawia jeden z holenderskich billboardów.  Po cienkim lodzie stąpają także twórcy reklam, którzy łączą w swoich projektach seks i wszystko co może kojarzyć się z dziećmi: lalkę wpatrującą się w półnagie ciało kobiety czy dziewczynę z czarnym skórzanym misiem.

Podsumowując- niektóre reklamy wykorzystują sex i erotykę w wyrafinowany intelektualnie sposób. Inne są wręcz banalne. Bywają też takie, które są prawdziwą sztuką. Są piękne i zmysłowe zarazem, oryginalne i dowcipne. Ale tak jak we wszystkich działaniach należy zachować umiar- przecież erotyka w reklamie może pokazywać piękno i wyjątkowość ludzkiej nagości i wcale nie musi budzić kontrowersji.

„ Erotyczny wywiad"

Skoro reklamy są wypełnione po brzegi seksem, to czy rzeczywiście ich skuteczność jest tak wysoka? Przeprowadziłam „erotyczny wywiad" z mężczyznami. Wszyscy podkreślają, że reklamy o zabarwieniu erotycznym zapadają na długo w pamięć. Z drugiej jednak strony - jak to u mężczyzn wzrokowców bywa - skupiają się na szczegółach (kolorze bielizny), kształtach (ponętnych piersiach modelki) i kobietach (niewinnej blondynce, ognistej brunetce).

Czy zauważają markę i reklamowany produkt? Pytani o szczegóły z rozmarzeniem opowiadają o idealnym kobiecym ciele, kolorze ażurowych  koronek ale rzadko są w stanie powiedzieć, czego reklama dotyczyła. „Być może była to reklama balsamu do ciała, farby do włosów albo bielizny. Nie wiem dokładnie, za to modelka była cudowna."  A więc? Możemy polemizować o skuteczności reklam z domieszką seksu? Jedno jest pewne. Reklamy to doskonałe odzwierciedlenie potrzeb konsumentów. Być może stąd popyt na reklamy o lekkim zabarwieniu erotycznym.

Na zdjęciu: przykład wykorzystania seksu w reklamie - fotka z kampanii firmy Play.

Katarzyna Witak
(katarzyna.witak@dlastudenta.pl)

- Zdjęcie dzięki uprzejmości firmy Play.


Słowa kluczowe: reklama PR seks kampanie reklamowe
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • Blog o seksie w reklamie.. [0]
    Mike
    2009-09-01 21:49:29
    Wiem, że to nieco spamowanie, ale tematyka tego ciekawego artykułu jest bardzo zbieżna z moim blogiem. Zapraszam na http://sexinads.tumblr.com/
Zobacz także
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]

Pyły obecne w powietrzu są drugim po paleniu tytoniu czynnikiem, który powoduje występowanie chorób układu oddechowego.

Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]
Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]

Kontrowersyjny film sprawił, że temat nienawiści został w końcu nagłośniony.

Prasa o zdrowiu, kuchni i histori podbija polski rynek![WIDEO]
Prasa o zdrowiu, kuchni i histori podbija polski rynek![WIDEO]

Dużym zainteresowaniem czytelników cieszą się gazety o kuchni i gotowaniu.

Polecamy
Ostatnio dodane
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]

Pyły obecne w powietrzu są drugim po paleniu tytoniu czynnikiem, który powoduje występowanie chorób układu oddechowego.

Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]
Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]

Kontrowersyjny film sprawił, że temat nienawiści został w końcu nagłośniony.

Popularne
20 miejsc, które musisz zobaczyć, zanim umrzesz
20 miejsc, które musisz zobaczyć, zanim umrzesz

Zobaczcie najpiękniejsze miejsca na świecie, do których pojedziecie, jak już będziecie mieli mnóstwo szmalu!

Brak zdjęcia
Cyganie, jacy są, każdy wie

Każde dziecko wie, że Cyganie nie mają swojego państwa, na tym jednak zazwyczaj nasza wiedza się kończy.

Nie-muzułmańskie kobiety muzułmanów
Nie-muzułmańskie kobiety muzułmanów

Czy związek nie-muzułmanki z muzułmaninem ma prawo bytu? Czy wystarczy, iż obie ze stron włożą w ten związek nie tylko uczucia, dobre chęci, ale obustronny szacunek do siebie nawzajem, jak i do tradycji, religii i swoich rodzin, otwarty umysł, gruntowną wiedzę?