My, społeczeństwo - Naszym zdaniem

Reklamy Play - coś z nimi nie gra?

2007-05-17 22:31:53

 Wejście na polski rynek czwartego operatora telefonii komórkowej stało się już faktem. Play stanął do walki z markami, które inwestują w reklamę kilkaset milionów złotych rocznie. Pierwszy etap walki firmy Play, to  kontrowersyjna kampania reklamowa. Kontrowersja się sprzedaje i o tym wiedzą zarówno reklamodawcy, jak i odbiorcy reklam...

Kontrowersyjny image

Obok kampanii Play nie można przejść obojętnie i to nie tylko ze względu na jej szeroki zasięg. Logo Play zostało oparte na  konstrukcie wirujących spiral. Srebrno-biała stylistyka, połączona z dominującym  fioletowym  kolorem, to odważna propozycja, od samego początku wzbudzająca gorące emocje. To barwa rzadko spotykana w tak szeroko zakrojonych kampaniach. Nowatorskim i skutecznym pomysłem okazał się także blob, czyli biało-fioletowy kleks, który można formować na różne sposoby. Blob pozwala na dużą elastyczność i już trafił do świadomości ludzi - jest kojarzony z marką Play.

W pierwszej fazie kampanii Play zastosował innowacyjny spot telewizyjny. Wykorzystano w nim... ciszę, co okazało się idealnym pomysłem szczególnie, w dobie natłoku reklam w telewizji.

Przedstawiciele kampanii postawili przede wszystkim na reklamę zewnętrzną- tzw. outdoory. Na ulicach ośmiu największych miast Polski pojawiły się wielkoformatowe plakaty marki Play. Outdoory odbiegają zupełnie od dotychczasowej stylistyki, w jakiej gustowała branża telefonii komórkowej. Nagie, pełne ekspresji i emanujące witalnością postacie na ciemnym, nasyconym tle to znak rozpoznawczy Playa. Trudno spotkać osobę, która nie kojarzyłaby billboardów przedstawiających rękę z obciętymi palcami, kciuka w miejscu języka czy dorosłych osób o twarzy dziecka.

Niezależnie od upodobań estetycznych, trzeba przyznać, że kampania jest widoczna od samego początku. Play postanowił być naprawdę "inną telefonią" i pokazał dużo więcej, niż było to do tej pory w zwyczaju.

Ciekawa kampania, ale o co w tym chodzi?

Od strony graficznej kampania Playa prezentuje się bardzo dobrze. Spoty są świetnie oceniane w środowisku reklamowym i zapewne zdobędą wiele nagród. Fotosy są oryginalne, dopieszczone i stylowe. Tylko czy ktoś wie, o co w nich chodzi?

Jako konsumenci jesteśmy przyzwyczajeni do komunikatów promujących jednoznaczność typu: „Masz tyle i tyle minut i sms-ów". Działania reklamowe operatora są niespójne, zaczynają wiele wątków, których nie kończą. Kampania jest tak niekonkretna, że równie dobrze mogła by być kampanią słodkich batoników czy nowego  thrillera. Ale być może takie właśnie były założenia twórców z agencji reklamowej Brain. Szokować, szumieć, szerzyć ideę „Think different" i „Whatever". Ale o co tak właściwie chodzi w tej kampanii i czego można się spodziewać po operatorze?

Plakat z parą trzymającą „playowe" dziecko jest akurat najbardziej czytelny - narodziła się nowa sieć komórkowa. Ale przyjrzyjmy się temu bliżej. Czy to znaczy również, że Play jest bezbronny, słaby i trzeba się nim opiekować?

Kolejny billboard przedstawia umięśnionego mężczyznę siłującego się z „playowym" czymś. To coś wyraźnie wygrywa, bo mężczyzna krzyczy i ugina się  pod atakiem przeciwnika. Czy w ten sposób Play sugeruje, że pokona konkurentów? Chyba jednak nie do końca wierzy w swoje siły, skoro ten biedny kulturysta wyraźnie przegrywa walkę.

Trzecia reklama to hamburger z „playową" masą zamiast kotleta. Sięga po niego kilka rąk. Hamburger od razu kojarzy się z fast foodami i niezdrowym jedzeniem, którego składu nikt raczej nie chciałby poznać. Ciężko odgadnąć, co to za metafora.

Natomiast outdoor przedstawiający  krwawiącą dłoń z obciętymi palcami, zdaniem wielu ludzi nadawałby się raczej na plakat kolejnego filmu z serii „Piła".

Play postawił - być może tymczasowo - na stronę wizualną i gdzieś po drodze zapomniał, że kampania powinna być jasna, czytelna i zawierać odrobinę sensu oraz dobrego smaku.

Reklamy sieci Play pod lupą

Na kampanię reklamową telefonii Play wpłynęło wyjątkowo dużo skarg do Komisji Etyki Reklamy. Zarzuty stawiane reklamom sieci dotyczą m.in. obyczajowości i uczuć religijnych. Wielu rażą przesycone erotyzmem zdjęcia i obcięte palce. Jeden z dzienników swój artykuł zatytułował: „ Pedofilia zwana sztuką". Zdaniem wielu konsumentów, billboardy budzą skojarzenia pedofilskie. Najbardziej bulwersuje reklama przedstawiająca kilkoro dzieci z takimi samymi twarzami, w strojach wieczorowych przy stoliku, na którym stoi alkohol i popielniczka. Kontrowersje wywołuje to, że dzieci wystylizowane są na osoby dorosłe w sposób odwołujący się do seksualności. Ponadto spot reklamowy przedstawia maluchy w sytuacji rozrywki, czyli imprezy przeznaczonej dla osób pełnoletnich.

Komisja Etyki Reklamy rozpatrzyła wszystkie skargi i uznała, że pokazanie dziecka w sytuacji kojarzonej i dozwolonej tylko dla osób dorosłych narusza normy obyczajowości w naszej kulturze. Reklama Playa jest przedmiotowa i narusza godność dziecka jako osoby.

Twórcy kampanii nie zgadzają się z zarzutami. Argumentują, że obraz użyty w reklamie jest metaforą, która w założeniu miała oznaczać: "Mała, ta sama dziecięca główka - niskie i takie same ceny do wszystkich". Odbiorca miał zostać w ten sposób zaproszony do pewnej zabawy i poszukiwania klucza do gry skojarzeń. Przyznają, że popełnili  błąd, akceptując puszczenie w obieg kontrowersyjnego bądź co bądź plakatu. Tłumaczą, że angażując się zbyt głęboko w sens artystyczny reklamy, nie wzięli pod uwagę najbardziej oczywistych skojarzeń.

Wszyscy mówią o kampanii Play - to jej sukces

Wszyscy mówią o kampanii Playa i to jak na razie największy sukces firmy. Jednak pojawienie się czwartego operatora jest na tyle ważnym wydarzeniem, że uwaga opinii publicznej skupiłaby się na Playu nawet bez tak kontrowersyjnej kampanii reklamowej.

Czy kampania sama w sobie jest udana? Trudno powiedzieć. Ludzie są nieprzewidywalni. Często bywa tak, że kompletnie nieudana kampania odnosi sukces, a ta teoretycznie dobra okazuje się klapą.  Póki co mamy etap zachłyśnięcia się nowością - wszyscy czekali na operatora, który obieca złote góry i dostali to. Tymczasem wciąż nie wiadomo jaka jest myśl przewodnia całego przedsięwzięcia. Jak więc oceniać kampanię? Od strony graficznej jest fantastycznie, czekolada Milka w nowym wydaniu podoba się odbiorcom. Marka, aby wzbudzić uznanie, nie może być już jednowymiarowa. Mnogość interpretacji wywołuje kontrowersje, żywiołowe reakcje, część osób się nie zgadza, rodzą się dyskusje, a to zwiększa świadomość marki. Sprawia, że brand zaczyna żyć. Tak z pewnością dzieje się z Playem.

Ja jednak zwróciłabym uwagę na niedobór informacji w całej kampanii... Ale poczekajmy na dalszy rozwój wydarzeń. Jak na razie, w dyskusjach królują domysły i różne interpretacje wypowiedzi przedstawicieli nowej sieci. Niewątpliwie, przykład Play dowodzi, że czas kontrowersyjnych kampanii reklamowych albo jeszcze w Polsce nie nadszedł, albo już minął.



Rozmowa z Marcinem Gruszką, rzecznikiem prasowym sieci Play

dlaStudenta:
- Jak firma Play patrzy na zarzuty stawiane jej kampanii? Wielu obserwatorów zarzuca firmie, że reklamy są nieczytelne, oparte na zbyt zawiłych metaforach. Jeden z plakatów znalazł się na cenzurowanym, bo w opinii niektórych odbiorców - zawiera pedofilskie konotacje...

Marcin Gruszka (rzecznik prasowy firmy Play): - Dobra kampania reklamowa musi wywoływać emocje tak jak sztuka - inaczej jest tylko słupem ogłoszeniowym.  Naszym celem było wyraźne wprowadzenie marki na rynek zdominowany przez 3 uśmiechniętych gigantów. Nie było tu miejsca na kolejny jeszcze szerszy uśmiech. Wszystkie reklamy wizerunkowe konkurencji pokazują przecież uśmiechniętych i szczęśliwych młodych ludzi.

Jeśli chodzi o aluzje dotyczące pedofilii... No cóż, ich komentować nie będę. Myślę, ze takie reakcje powinien skomentować co najmniej psycholog.

dlaStudenta: - Czy Play planuje jeszcze intensywną kampanię reklamową w najbliższym czasie? I czy stawiane aktualnie zarzuty zostaną wzięte pod uwagę i wpłyną na korektę reklamowych planów?

Marcin Gruszka: - Nasza kampania trwa. Zmieniają się tylko wizualizacje. Wszystko robimy z planem nie ulegając żadnym naciskom. Dwie nasze kontrowersyjne wizualizacje zgodnie z planem zostały zdjęte po dwóch tygodniach. Oczywiście bierzemy pod uwagę zaskakujące uwagi 5% naszych klientów (z badań wynika, ze tylko tyle jest zbulwersowanych naszą kampanią) i będziemy w przyszłości brać pod uwagę pojawienie się tak skrajnych reakcji.

dlaStudenta: - Jesteście zadowoleni z efektów dotychczasowej kampanii?

Marcin Gruszka: - Oczywście, jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników. 100 tysięcy klientów to bardzo dobry wynik sprzedaży w dzisiejszych realiach.

Katarzyna Witak
(katarzyna.witak@dlastudenta.pl)

- Zdjęcia dzięki uprzejmości firmy Play.

Słowa kluczowe: reklama Play krytyka PR kampania reklamowa Play
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • play oszuści [0]
    basia
    2014-05-17 10:58:09
    Witam ,jestem rozczarowana tym co dzieję się w placówcę PLAY W wodzisławiu śląskim, pan kierownik śmieje się że nie zatrudnia swoich pracowników i ma to delikatnie mówiąc gdzieś co oni robią. Pracownica śmieje się mi w twarz bo wie że okłamała mnie podczas umowy jednak nie mam na to nagrania. Otórz już sam fakt że pani wykorzystała mój słaby wzrok jest oburzający. Konsultant który twierdził że SMS bd darmowe w abonamencie - na co mam świadka jest: Izabela Oczadły, ponadto podczas wyłączenia usługi pani konsultant nie poinformowała mnie że utracę SMSy do Play, cały czas twierdziła że są to SMS do INNYCH sieci. NIECH ONA POKRYJĘ TE KOSZTY !!! PRZESTAŃCIE CHRONIĆ OSZUSTÓW. Prosiłam o darmowe sms i by pomogła mi przy wyborze usługi, jednak pani wiedząc że bez okularów nie wiedzę wcisła mi do podpisania papierek gdzie dopiero w lutym okazało się że nie mam darmowych sms do play. Jednak to jak teraz pani śmieję mi się w twarz jest jeszcze gorsze, patrzy na mnie z uśmiechem i twierdzi podpisała pani. Kierownik również śmieje się, a gdy stwierdziłam że nie jest to dla mnie śmieszne rzucił słuchawką !! JAK MOŻNA TAK TRAKTOWAĆ LUDZI?
  • komórka [0]
    zbyszek
    2012-01-15 14:24:05
    Pokupujcie sobie najlepiej po kilka komórek,tylko wybierzcie pakiety i przymocujcie sobie je do tych ochydnych kolczyków które nosicie
  • Ohyda [0]
    J.
    2007-11-18 20:08:07
    Kampania reklamowa Playa zdecydowanie mi się nie podoba. Co prawda w życiu nie skojarzyłabym tych dzieci z pedofilią, ale ich wygląd wydał mi się po prostu... obrzydliwy. Kompletnie nie rozumiem bilbordu z parą i dzieckiem-glutem, a już zwłaszcza tego, że trzymająca dziecko kobieta zdaje się być przerażona, a stający za nią mężczyzna ma minę rozmarzonego filozofa. Pozostałe, przesycone seksem reklamy (jak np. ta z opakowaniem karty do telefonu przypominającym opakowanie prezerwatyw) są po prostu... pozbawione sensu. Nie jestem osobą, którą wiele rzeczy gorszy, ba, w życiu nie doznałam jeszcze tego uczucia. Nie mam też nic przeciwko erotyce w reklamach, jeśli tylko czemuś służy. W kampanii Playa jest ona kompletnie pozbawiona sensu i w ogóle nie zachęcająca. Aczkolwiek jedno się tej sieci chwali - w reklamach nie jest zawarta praktycznie żadna konkretna wiadomość dotycząca oferty. Klient przychodzi do salonu i nagle bam! połowa opłat nie jest wliczana w abonament, a nowe telefony mu
  • osamotniona?... nie [0]
    kjakkasia
    2007-09-24 12:23:11
    gdy moj mlodszy brat spytal mnie, dlacezgo po slowach syna "ze ma mixa" ojciec daje mu prezerwatywe, to najpierw sie zawstydzilam ze nie wiem, i nie rozumiem, ale dyskutowalam na ten temat ze znajomymi i oni tez nie maja najmniejszego pojecia..;/ o co chodzi..??
  • nowe [0]
    veraa
    2007-08-16 13:17:54
    Te reklamy moze nie byly najlepsze,ale widzialam ostatnio jakąś dobrą z baletnica-chyba zmienili strategie.
  • deprawacja przez duże D [0]
    JanzPoli
    2007-06-07 00:34:20
    Jak widać portal ten zdaje się aprobować wszystko, co w jakiś sposób w przestrzeni publicznej promuje deprawację, upadek obyczajów; słowem zgniliznę moralną. Przecież ta "para z dzieckiem" - ten gość ją... - przecież to jest twarda pornografia. I to mają oglądać dzieci? W imię wciskania ludziom kolejnego towaru i bogacenia się jakiegoś koncernu? Jakkolwiek jest to moja prywatna opinia to jak sądzę nie jestem w takich przemyśleniach odosobniony.
  • Ciekawe co dalej? [0]
    Malutka
    2007-06-02 23:52:13
    Dla mnie kampania pley'a jest kompletnie bezsensowna. I wbrew pozorom wcale nie dowiedziałam się za dużo apropo tego co najważniejsze czyli "co moga mi zaoferować" - a to jest tak naprawde najważniejsze.
  • Fajny artykuł wyjasniający zasady kampanii raklamowej... [0]
    Michajło
    2007-05-28 08:46:36
    poza tym moim zdaniem najlepsza reklame obecnie na rynku ma simplus...pstryk pstry pstryk!!!
  • po pierwsze: Niech gadają [0]
    sebo
    2007-05-20 00:23:37
    ważne,że dookoła komentuje się reklamy Playa-ktoś, kto przegląda codzienną prasę, przechodzi przez miasto a tam ogromne plakaty,w tv spoty...no hallloo, kto nei zauwazył tej kampanii??? jakieś nieliczne wyjątki?? jestem lojalny wobec swojego "macierzystego" operatora, ale nie powiem- Play mnei zaintrygował-pomysłem,innowacją,kreacjami. Autorka ma bezsprzecznie rację-dużo szumu,fajne zdjęcia,pomysł...no i brak myśli przewodniej,informacji, Co do kulturysty, to myślę, że On i Blob to Całość- oboje siłują się z Innymi Telefoniami...właściwie, mamy tu przykład niejednoznaczności- każdy interpretować może to na swój sposób. Artykuł bardzo fajny:)życzę powodzenia i więcej takich tekstów sobie życzę:)
  • artykuł sponsorowany? [0]
    Ajduk
    2007-05-20 00:07:47
    "to odważna propozycja, od samego początku wzbudzająca gorące emocje"... ciekawe u kogo, mi to jest to wyjątkowo obojętne, nie odczuwam jakoś szczególnie obecności tej sieci na rynku ani w świecie reklamy, a stwierdzenie "Wszyscy mówią o kampanii Play" - to bzdura. Podniecać się wejściem nowego operatora na rynek mogą tylko ludzie albo zwiazani z tą firmą (ewentualnie konkurencją) lub ludzie podniecający się plotkami z "na żywo" itp.
  • ... [0]
    discount
    2007-05-18 15:12:17
    trochę jednak nie pasuje mi ta interpretacja reklamy z kulturystą. bo skoro playowy blob właśnie ma przewagę nad kulturystą, to dlaczego autorka uważa, że ma on sobie nie poradzić z konkurencją. "chyba nie do końca wierzy w swoje siły, skoro ten biedny kulturysta wyraźnie przegrywa walkę" - ja bym jednak obstawał przy tym, że kulturysta symbolizuje konkurentów. [no nic czepiam się :P] a reklamy playa przynajmniej są ładne - naprawdę dopieszczone i pokusiłbym się o stwierdzenie, że jednak stylowe.
  • rzetelnie [0]
    Maciej
    2007-05-18 14:05:42
    Rzetelnie i obiektywnie. Ciekawa interpretacja, która nic a nic nie narzuca. Kontrowersyjna sprawa, z perspektywy dużej dozy obiektywizmu:)
  • fajny tekst [0]
    R.
    2007-05-18 13:17:40
    Bardzo fajny tekst. Zabrakło mi tylko informacji, jak reklama Playa przełożyła się na sprzedaż i udział w rynku.
Zobacz także
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]

Pyły obecne w powietrzu są drugim po paleniu tytoniu czynnikiem, który powoduje występowanie chorób układu oddechowego.

Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]
Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]

Kontrowersyjny film sprawił, że temat nienawiści został w końcu nagłośniony.

Prasa o zdrowiu, kuchni i histori podbija polski rynek![WIDEO]
Prasa o zdrowiu, kuchni i histori podbija polski rynek![WIDEO]

Dużym zainteresowaniem czytelników cieszą się gazety o kuchni i gotowaniu.

Polecamy
Ostatnio dodane
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]

Pyły obecne w powietrzu są drugim po paleniu tytoniu czynnikiem, który powoduje występowanie chorób układu oddechowego.

Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]
Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]

Kontrowersyjny film sprawił, że temat nienawiści został w końcu nagłośniony.

Popularne
20 miejsc, które musisz zobaczyć, zanim umrzesz
20 miejsc, które musisz zobaczyć, zanim umrzesz

Zobaczcie najpiękniejsze miejsca na świecie, do których pojedziecie, jak już będziecie mieli mnóstwo szmalu!

Brak zdjęcia
Cyganie, jacy są, każdy wie

Każde dziecko wie, że Cyganie nie mają swojego państwa, na tym jednak zazwyczaj nasza wiedza się kończy.

Nie-muzułmańskie kobiety muzułmanów
Nie-muzułmańskie kobiety muzułmanów

Czy związek nie-muzułmanki z muzułmaninem ma prawo bytu? Czy wystarczy, iż obie ze stron włożą w ten związek nie tylko uczucia, dobre chęci, ale obustronny szacunek do siebie nawzajem, jak i do tradycji, religii i swoich rodzin, otwarty umysł, gruntowną wiedzę?