My, społeczeństwo - Naszym zdaniem

Daj się zaszokować. A później płać

2007-05-04 16:28:22

 Reklamy są wszędzie. Nie da się ich ominąć, nie da się od nich uciec. Ale ma to swoją cenę. Odbiorcy są zmęczeni, nie reagują już na hasła reklamowe, kolorowe billboardy czy efektowne spoty. Dlatego w reklamie szuka się nowych dróg. Obecnie wydeptywana jest ścieżka usypiania rozumu i budzenia emocji "ofiar" reklamy. A kiedy rozum śpi...

Reklama prowokuje emocje

Na płaszczyźnie emocjonalnej reklama dąży przede wszystkim do silnego związania odbiorcy z produktem. Najczęściej stosowaną techniką oddziaływania jest odwołanie się do cech produktu bądź sytuacji, z którymi odbiorca może się łatwo identyfikować. Wzbudzone w ten sposób pozytywne emocje przenoszone są na produkt. W efekcie następuje silny, emocjonalny związek pomiędzy produktem a odbiorcą. Człowiek poprzez kontakt z reklamą kojarzy używanie określonego produktu z konkretnymi emocjami. Emocje wydają mu się na tyle ważne, że w celu ich odczuwania dokonuje zakupu danego produktu.

Badania psychologiczne dowodzą, jak duże znaczenie dla reklamy mają zawarte w niej ludzkie emocje. Reklama wykorzystuje zarówno te pozytywne, jak i te negatywne, rządzące większością ludzkich zachowań czy preferencji.

Kiedy negatywne emocje przyjmują pozytywny wymiar

Emocje negatywne wykorzystywane są z powodzeniem we wszelkich kampaniach społecznych. Reklamy społeczne  wykorzystują w swoich treściach atmosferę cierpienia, bólu, smutku.

Przykładem takich komunikatów są reklamy proszące o wsparcie pewnej akcji czy przestrzegające nas przed czymś. Doskonale znanym nam przykładem jest historia o dziewczynce bitej i poniżanej przez własnych rodziców, która swoje negatywne zachowania odreagowuje na pluszowym białym misiu. Reklamy pokazujące, że alkohol czyni krzywdę rodzinie, i że molestowanie nieletnich jest czymś złym także wykorzystują negatywne emocje społeczne. Autorzy takich reklam liczą na wsparcie, współczucie, wrażliwość czy zrozumienie. Taki sposób wykorzystywania ludzkiej wrażliwości nie jest niczym złym, wręcz przeciwnie, wielokrotnie pomaga.

Szok w reklamie

Zupełnie inaczej jest w sytuacji, kiedy przekazy reklamowe ukazujące cierpienie mają charakter tylko czysto komercyjny. Reklama szokująca wodzi na pokuszenie, powoduje wzburzenie i z pewnością nie pozostawia obojętnym. Niewątpliwie najbardziej znanym przykładem takich reklam są billbordy firmy odzieżowej United Colors Of Benetton.
Reklamy Benettona to klasyczny przykład najskuteczniejszej i prawdopodobnie najbardziej szokującej reklamy na świecie. Ukazują dekadencką, wręcz tragiczną wizje świata. Często odbija się w nich ciemna strona życia, bolesna, wzbudzająca lęk i odrazę. Czasem wyśmiewa ustalone przez społeczeństwo zasady etyczne czy moralne.
Cała machina emocji działa na zasadzie skandalu, którym niewątpliwie była emisja  plakatu, wzbudzającego wiele kontrowersji wśród społeczeństwa. Mowa tu o zdjęciu całujących się - księdza i ponętnej zakonnicy.

Działania reklamowe Benettona to typowy przykład wykorzystywania ludzkich emocji w celach komercyjnych. I to właśnie dzięki takim przedsięwzięciom zielone logo firmy stało się popularne na całym świecie.

Seks w reklamie

Motyw seksualny w reklamach jest bardzo często spotykany. Wykorzystanie elementów flirtu, romansu, miłości jest coraz częściej zauważane  zarówno w reklamach prezerwatyw, samochodów, jak i kosmetyków. Jakby nie oceniać wykorzystywania elementów seksu w reklamie, jedno jest pewne - daje to oczekiwane rezultaty. Dzieje się tak dlatego, że seks kojarzy się z przyjemnymi doznaniami i w grę wchodzą pozytywne emocje. Miło jest oglądać reklamę piwa, w której napój podawany jest przez długonogą piękność lub wspaniale zbudowanego mężczyznę.

Pozytywny efekt daje wykorzystywanie w reklamie wizji niewinnego flirtu i błogości. Wyobraźmy sobie  kobietę obdarowaną przepyszną czekoladką czy aromatyczną kawą, zwłaszcza, kiedy mężczyzna wysilił się na tyle, aby usłać przestrzeń wokół niej płatkami róż. Takie rzeczy pociągają widzów reklamy, bo rzadko mają miejsce w rzeczywistości. Do tego odpowiednia atmosfera, muzyka, urocze okolice i rzeczywiście zaczyna się robić przyjemnie. Wtedy to producenci reklamy osiągają swój cel. Nawet jeżeli wydaje nam się, że to na nas nie działa, to należy pamiętać o zakamarkach ludzkiej psychiki, w której kryje się nieświadomość. To z nieświadomości czerpiemy impulsy do pewny, czasem słabo wytłumaczalnych dla nas zachowań.

Jakie jeszcze granice przekroczy reklama?

Na ulicach ośmiu największych miast Polski pojawiły się kontrowersyjne plakaty marki Play. Kampania nowego operatora telefonii komórkowej uderza bez wątpienia w ludzkie emocje. Jedna z nowych kreacji przedstawia rękę z obciętymi palcami, kolejna - kciuk w miejscu języka, na ostatniej widać dorosłe osoby z twarzą dziecka. W świecie na krytykę i ostracyzm naraziły się takie gwiazdy jak Armani (posądzony o lansowanie pedofilii) oraz Dolce&Gabbana (oskarżeni o zachęcanie do gwałtów).

Uważam, że w dzisiejszych czasach sfera konsumpcji, z którą ściśle łączy się reklama, budzi o wiele większe emocje niż sztuka. Inna rzecz, że trudno sprowadzić nowoczesną reklamę wyłącznie do sfery działań marketingowych. Bo przecież reklamy nie są przeznaczone do świadomego odbioru. To pigułki, które działają na nieświadomość, rzzucając na ludzi hipnotyczny czar...

Katarzyna Witak
(katarzyna.witak@dlastudenta.pl)


Słowa kluczowe: reklama emocje emocje w reklamie reklama a emocje
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • Re: Tylko najbardziej oryginalne reklamy się sprzedają! [0]
    Odpowiedź na: Tylko najbardziej oryginalne reklamy się sprzedają!
    Martex
    2009-06-23 09:46:58
    zgadzam sie z wypowiedzia kolegi, to nie prawda, ze tylko ordynarne pelne seksu i hamstwa reklamy sie sprzedaja, a propo tego Lublina to rzeczywiscie cos w tym jest bo ja na przyklad znalazlam nie dawno zdjecie z Lublina (wiem bo bylo podpisane na odwrocie) i rzeczywiscie nie musi w tym nic byc ordynarnego aby ludzie to zauwazyli, mi zapadlo w pamiec, poniewaz znalazlam to zdjecie doslownie na srodku chodnika heeh :)
  • Tylko najbardziej oryginalne reklamy się sprzedają! [1]
    julekk
    2009-06-16 13:19:02
    Uwazam, ze nie koniecznie tylko kontrowersyjne, ociekajace seksem reklamy dobrze sie sprzedaja. Moim zdaniem najwazniejszy jest pomysl na reklame, nie musi ona koniecznie byc wulgarna albo kontrowersyjna aby do kogos trafila. O wlasnie mi sie przypomniala ostatnia akcja reklamowa miasta Lublin. Była tak przyjemna, ze az milo bylo popatrzec, jechalem samochodem i ku mojemu zdziwieniu na drodze machal mi aniol (sliczna dziewczyna rzeczywiscie jak aniolek) jak sie okazalo byl to autostopowiczka, ktora zapraszala mnie wlasnie do Lublina, swietny pomysl an reklame, jak widac skuteczny inaczej nie zapadlaby mi w pamiec :) pozdr!
Zobacz także
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]

Pyły obecne w powietrzu są drugim po paleniu tytoniu czynnikiem, który powoduje występowanie chorób układu oddechowego.

Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]
Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]

Kontrowersyjny film sprawił, że temat nienawiści został w końcu nagłośniony.

Prasa o zdrowiu, kuchni i histori podbija polski rynek![WIDEO]
Prasa o zdrowiu, kuchni i histori podbija polski rynek![WIDEO]

Dużym zainteresowaniem czytelników cieszą się gazety o kuchni i gotowaniu.

Ostatnio dodane
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]

Pyły obecne w powietrzu są drugim po paleniu tytoniu czynnikiem, który powoduje występowanie chorób układu oddechowego.

Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]
Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]

Kontrowersyjny film sprawił, że temat nienawiści został w końcu nagłośniony.