Nasze komentarze - Naszym zdaniem

Żałoba na siłę

2009-04-16 11:21:23
 Wszyscy widzieliśmy – w Kamieniu Pomorskim wydarzyła się wielka tragedia. Straszną śmierć w płomieniach poniosły 22 osoby. Czy jednak był to wystarczający powód do ogłoszenia żałoby narodowej? Decyzja Lecha Kaczyńskiego wzbudziła wiele kontrowersji.

Żałoba narodowa zawsze była wydarzeniem specyficznym i oddającym ogólny stan ducha narodu. Dość powiedzieć, że w okresie II RP była ona wprowadzana wyłącznie w sytuacjach naprawdę wyjątkowych, jak śmierć marszałka Piłsudskiego czy upadek Powstania Warszawskiego. Teraz trudno nie pokusić się o cyniczny komentarz, że rok bez żałoby jest rokiem straconym. Nie można wątpić w to, że prezydent Kaczyński miał szlachetne intencje, bo z pewnością dotknęło go osobiście to, co zobaczył na miejscu pożaru. Z drugiej strony nie można jednak nie zauważyć, że głowa państwa powinna cechować się rzetelną oceną sytuacji.

Tak naprawdę to, co stało się w Kamieniu Pomorskim, w ogóle ludzi nie przejęło. Media napompowały sztuczny nastrój, który tym razem nikomu się nie udzielił. O ile wcześniejsze tragedie były szeroko komentowane przez zwykłych obywateli na ulicach (kraj naprawdę żył katastrofą w kopalni Halemba czy zawaleniem się hali w Katowicach), to do tej sytuacji jak do żadnej innej pasuje slogan wytarty, ale trafny – nic na siłę, nie można nikogo zmusić do żałoby!

Cały wyreżyserowany smutek ograniczył się do tego, że w telewizji nie zobaczyliśmy Dextera, nie odbyły się zaplanowane na te dni mecze i koncerty, a Bogdan Rymanowski mówił jeszcze bardziej dołującym głosem niż zwykle. Czy według prezydenta i mediów każdy z nas miał przerwać swoje codzienne życie i z różańcem w ręku przez trzy dni zastanowić się nad ulotnością życia? Wizja narodu jednoczącego się wyłącznie wokół tragedii pasuje swoją ideą gdzieś do zamierzchłej epoki zaborów i ogłoszenie żałoby przyniosło skutek jednoznacznie odwrotny do zamierzonego.

Każdy ma teraz prawo zadać pytanie: dlaczego zatem nie wprowadza się żałoby co weekend ku pamięci osób, które giną na naszych drogach? Bo nie jest to tak spektakularne i medialne? Takie wydarzenie powinno się wiązać z wspólnym przeżyciem wszystkich Polaków, jak działo się to w momencie śmierci papieża Jana Pawła II. Nikt się nie zastanawiał, czy żałoba narodowa była zasadna, bo jej wprowadzenie było dla wszystkich oczywiste. I tylko w takich wypadkach powinno się ją ogłaszać. Inaczej prowadzi to do całkowitej dewaluacji tego pojęcia.

Jerzy Ślusarski
(jerzy.slusarski@dlastudenta.pl)
Słowa kluczowe: żałoba narodowa komentarz pożar hotelu kamień pomorski tragedia lech kaczyński media obojętność
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • ... [0]
    ola
    2009-05-03 15:23:36
    a jak na drogach zgnelo tego samego dnia ponad 30 osob to zaloby nie bylo.... zresztą czesto w ciagu dnia ginie kilkanascie osob i nie robia zadnej zaloby narodowej....
  • Popieram w 100 % [0]
    finlandia
    2009-04-22 09:10:08
    Podobnie jak autor nie bawią mnie tego typu żałoby, bo codziennie giną setki ludzi i nikt jakoś nie zmusza nikogo żeby udawał jaka to wielka tragedia. Współczuję ludziom, którzy stracili bliskich w tej tragedii, ale nie zamierzam się umartwiać z powodu ludzi, których nawet na oczy nie widziałam. Od tego mają bliskich i rodzinę, choć i tak twierdzę, że opłakiwanie zmarłych do niczego nie prowadzi. Im to nic nie pomoże, a nas jeszcze bardziej zdołuje. Każdy na swój sposób przeżywa stratę bliskich i nich tak zostanie. Żałobę narodową proponuję zostawić na bardziej spektakularne wydarzenia, choć wiem, że brzmi to może brutalnie.
  • równia pochyła [0]
    ADAMs
    2009-04-20 03:17:32
    Moim zdaniem, duży wpływ na decyzje prezydenta miała liczba osób, która zginęła tragicznie w jednym miejscu. Pamietacie zapewne wypadek autobusu, który runął za granicą uśmiercając podbną liczbę osob. Wtedy juz prezydent popełnił błąd ustanawijac zalobe narodowe. Wiec terez nie mial wyjscia, aby nikt nie zarzucil mu konsekwencji w swoich decyzjach.
  • Re: Re: żałoba!!!!!!!!!!1 [0]
    Odpowiedź na: Re: żałoba!!!!!!!!!!1
    damian
    2009-04-19 21:05:54
    czy ty nie rozumiesz ze to jest tragedia??!!! człowieku 22 osoby sie spaliły w jednym dniu w godzinee!!!!!!!!!!!! a nie przez 4 dni na drogach!!!!!!!!!!!! czy przez rok!!!
  • Re: żałoba!!!!!!!!!!1 [1]
    Odpowiedź na: żałoba!!!!!!!!!!1
    rysiek
    2009-04-18 19:34:18
    Bez przesady, autor ma rację - podczas Świąt na drogach zginęło 35 osób i jakoś nikt żałoby nie wprowadza. Inny przykład: rocznie w Polsce umiera z powodu nowotworów 70 tys. osób - ja się pytam gdzie są uczucia bliskich tych ludzi?
  • żałoba!!!!!!!!!!1 [1]
    damian
    2009-04-18 16:23:55
    22osoby się spaliły a autor krytykuje wprowadzenie żałoby , cos tu nie tak panie redaktorze >!!! a gdzie sa uczucia innych osób mieszkanców kamienia i okolic !!! znajomych i bliskich osób które spłonęły!!! wyobraza sobie pan grajaca na maxa muzykę w samochodach ?>?> czy ostre imprezki ?!!!! jakos nikt tego nie krytykuje!!! ja jestem zaa:)) jak najbardziej słuszne posuniecie:)
  • dewaluacja [0]
    Pleban
    2009-04-17 20:10:26
    Pojęcie i istota żałoby narodowej rzeczywiście bardzo się zdewaluowało ostatnimi laty, tak samo jak słowo "prawda"...
  • Szacunku troche. [0]
    owca
    2009-04-17 17:42:53
    Dla mnie przesadą jest jednak, żeby się oburzać, że z powodu jakby nie patrzeć tragedii rodzin 22 osób, ktoś bezczelnie nie puścil Dextera jak co tydzień w telewizji, albo jedną sobotę w roku zostanę w domu. "Przez tych co tam zginęli nie obejrzę telewizji"?!?! Oburzanie się z powodu postanowienia żałoby narodowej i zastanawianie się czy była zasadna ociera sie o obrzydliwość. Jeżeli ktoś (jak np też ja) nie czuje głębokiego bólu, to jego sprawa i nikt go do tego faktycznie nie zmusi (nikt nie każe nikomu oglądać tv), ale jakiś szacunek dla osób ktore tam zginęły i ich rodzin się należy i żaden sposób jej okazania nie jest "gigantyczną przesadą", raz w tygodniu można nie obejrzeć Dextera.
  • MASZ GOŚCIU MOJE POPARCIE [0]
    ANDY
    2009-04-17 10:39:23
    ZGADZAM SIĘ, A JAK POWIEDZIAŁEM TO MOJEJ LASCE, TO SIĘ WIELCE OBURZYŁA!!
  • prawda [0]
    pan
    2009-04-16 15:15:44
    Zgadzam się w 100 % , szczególnie trafny argument o tragicznych wypadkach na drogach . Codziennie ginie więcej ludzi i nikt po nich nie płacze...Weekendowa żałoba z powodu śmierci 22 osób to gigantyczna strata pieniedzy w branzy rozrywkowej.
  • Zgadzam się. [0]
    Piotrek_21
    2009-04-16 14:46:53
    Wiadomo, to co się wydarzyło jest straszne, ale też uważam, że ogłaszanie żałoby prz okazji większego wypadku jest niepotrzebne. A najbardziej wkurza mnie, gdy przez taką żałobę zmieniają ramówkę w telewizji i zasypują nas różnymi smutnymi/poważnymi/patetycznymi obrazami i dźwiękami. Sorry, ne będę rozpaczać na siłę.
Zobacz także
Komunistyczne pomniki mają się w Polsce dobrze
Komunistyczne pomniki mają się w Polsce dobrze

Czy niszczenie paskudnych reliktów przeszłości zasługuje na miano przestępstwa?

Max, nie daj się
Max, nie daj się

Mariusz Max Kolonko znienawidzony przez media głównego nurtu, bo skłania ludzi do myślenia.

Naród idiocieje na potęgę
Naród idiocieje na potęgę

Już wkrótce nazwisko Wołodyjowskiego poznamy z pieśni na meczach siatkówki, a Soplicę skojarzymy tylko z nazwą wódki.

Ostatnio dodane
Komunistyczne pomniki mają się w Polsce dobrze
Komunistyczne pomniki mają się w Polsce dobrze

Czy niszczenie paskudnych reliktów przeszłości zasługuje na miano przestępstwa?

Max, nie daj się
Max, nie daj się

Mariusz Max Kolonko znienawidzony przez media głównego nurtu, bo skłania ludzi do myślenia.

Popularne
20 miejsc, które musisz zobaczyć, zanim umrzesz
20 miejsc, które musisz zobaczyć, zanim umrzesz

Zobaczcie najpiękniejsze miejsca na świecie, do których pojedziecie, jak już będziecie mieli mnóstwo szmalu!

Brak zdjęcia
Cyganie, jacy są, każdy wie

Każde dziecko wie, że Cyganie nie mają swojego państwa, na tym jednak zazwyczaj nasza wiedza się kończy.

Nie-muzułmańskie kobiety muzułmanów
Nie-muzułmańskie kobiety muzułmanów

Czy związek nie-muzułmanki z muzułmaninem ma prawo bytu? Czy wystarczy, iż obie ze stron włożą w ten związek nie tylko uczucia, dobre chęci, ale obustronny szacunek do siebie nawzajem, jak i do tradycji, religii i swoich rodzin, otwarty umysł, gruntowną wiedzę?